Amazing Grace

Name of Jesus...

domingo, 11 de marzo de 2012

Demokratiske og udemokratiske LYSET AF SUMAQ Kausay - 2 del

Demokratiske og udemokratiske LYSET AF SUMAQ Kausay - 2 del




Part II

Anyway, hvad der er det demokratiske eller socialistiske system, der er indbegrebet af SUMAQ Kausay, mange folk fortæller mig. ¿Lad som om du forklare det? For at gøre dette må vi bære os, hvor de leve og overleve de samfund, der er arvinger til ayllu, at på trods af kulturelle folkedrab stadig overlever den sociale struktur, der gjorde det muligt for Tawantisuyu. Jeg henviser til dem, som det er, hvad vi ved, da vi har boet siden vores fødsel, hvad der foregik, og at vi er nødt til at forholde sig til forståelsen af ​​efterfølgende generationer.

Til at begynde vi se, at mens der i vestlige samfund opdelingen af ​​menneskelige samfund kommer fra arbejdsdeling. I Andes samfund ikke en sådan alle elementer er grupperet i paritet.

Vores samfund er opdelt i fire kvartaler eller ayllu, hver med en egenskab og betydning i verden i vores nation.

Den District of Pacha Pichi de kontrollerer distributionen af ​​vand til udplantning i en given tid;
Andamarka kvarter i fordelingen af ​​de frø, der blev plantet i år.
Følg Huaca kvarteret Mallkis Pongo, eller som vogtede de døde og tage sig af deres behov
og endelig kølen Hirca nabolaget eller dem, der var ansvarlige for tilbedelsen af ​​Moder Månen på sin bakke.

Men ikke kun disse erhverv, men også de auscultadores af tid, for begravelse, nemlig rezadores, de jordemødre, i hvert kvarter havde en bestemt medlem, der kendte sin virksomhed, men ellers var der en rune, og medlem af ayllu havde erhverv til at lede arbejdet samfund.

Der er nu to og endda fælles aktiviteter, hvor alle deltager, fra største til mindste uanset køn, er det kun ældre, der står for at fordele opgaver og børnene synge og danse, men også handicappede har deres opgave som at lysne ferie, som fædrene spille instrumenter som fløjte og tinya.
Glem ikke, at i de kommunale opgaver, er nødt til at forbruge coca og Chicha (fermenteret majs drink tørt spiret).

De to typer af kommunale opgaver er:
den første til gavn for hele fællesskabet her i nord er kendt som Republik
og det er for en familie, der ikke har nok styrke til at det alene indtil hans land, hedder Minga.

Her alle vil med sit værktøj, i tilfælde af den foretrukne familien Minga er nødt til at matche koka, Chicha og mad, men kunne ikke fordi det er meget dårlig alle bidrager til at gøre de skikke respekteres, er at alle arbejder sammen uden problemer. Både dag RPE og Republikken er en begivenhed for det samfund, der gør det.

Dette vil fortælle, da det var den katolske kirke i vort samfund, efter et jordskælv kom ned, og helt sikkert for at have mange år siden det blev bygget i begyndelsen af ​​den spanske invasion. I denne monumentale bygning bliver brugt til mange hundrede tusinder af skibe i Adobe kirken, arbejde tog flere år og alligevel er på intet tidspunkt stoppede, da de fortsatte med det mål, og efter indgåelsen af ​​belægningen er lavet af Ligeledes, de medlemmer af fællesskabet, der bor i vores byer og der var fra vores samfund, forudsat betalt arbejde af de tømrere, der gjorde alle kapeller for de to skibe.

Ligeledes fortsætter vi i den høst i at en del af det er at sælge, hvis nødvendigt, en for kirken, en anden del for at gøre ferien mindes de helliges eller vores forfædre, og den største en af ​​dem, der har mistede deres jord, de forældreløse og enker. Enhver person, der har behov kan lide, samfundet yder, selv på trods af de nuværende betingelser, som kapitalismen findes i overflod og fællesskaber er eksproprieret deres jord i stor skala minedrift. Men på trods af dette, de modstå og beskytte de svageste væsener, såsom forældreløse børn, de ældre her ikke sendes til plejehjem, tværtimod stadig i samfundet og passerer på sin visdom på alle områder og erhverv i samfundet.

Princippet om solidaritet gennem minga Ayni og stadig i de store byer nu er omdannet til det berømte unger som mødes med en vis mængde penge for at hjælpe en familie skændsel. Mange af vores familier, der migrerer til store byer som sociologer kendt som slum. Hvor instrumenter kommer uden sin egen krop, hvor der ikke er andet end sand, ingen vand eller afløb. Alle mødes der for at se, hvordan man kan hjælpe, så at bygge et minimum hus er lavet minga og i de lokalsamfund, de kom fra. Først er konstruktionen af ​​måtter (en slags gigantiske tæpper lavet med meget hårde plantefibre kaldet rør) med træ som bjælker, kun lider om vinteren end i mange byer er usundt på grund af høj luftfugtighed.

Men tror ikke, at de små værker er udført som beskrevet ovenfor, men også de store værker, som hele samfundet er involveret at nå målet. Et konkret eksempel på i dag er den smuk vej, der forbinder hovedstaden i regionen, som er Trujillo, med hver af de provinser i Andes-regionen, som blev bygget i klippen. Det fungerede alle samfund i Andes ayllu gav hver familie til at bygge efter deres færdigheder, som staten på det tidspunkt ikke koste en sol eller som de siger en øre.

At hvis det varede flere år, men når den er færdig, som altid, tog de herrer landmændene, såvel som de transportvirksomheder, der ændrede muldyr for lastbiler med manizuela plukket.

For samfund udgang kun har sans for ritual, og intet ønske om at få fat i som et symbol på magt, som i vestlige samfund. Hvis der er en eller anden måde, hun har et formål, der er omfordeling foretages ved religiøse højtider, som helt sikkert antyder en høj grad af synkretisme, men Andes spiritualitet, før den vestlige katolske. Vi som et eksempel i Carnival aktiviteter, som er begyndelsen af ​​såning i juni måned at bruge, hvad der ikke er der, det samme gælder til påske, hvor estandartero sparer hele året til den dag det er op til den visning, sende alle former for desserter for dem, der ønsker det skinne. Og det betyder lys? Aktiviteten ledsagende novenante estandartero eller ledsaget med et tændt lys i sin vej til kirken og hjem, hvor han var inviteret til et måltid og får en separat pakke med de samme kager, at han var inviteret .

Det samme gælder for naturen, at den andinske verden er ikke en ressource, som du er nødt til at gouge, det modsatte er et mere og et medlem af ayllu eller samfundstjeneste, der er absolut respekt for hinandens elementer af natur og respekteret. Han fejrer hvert af de elementer, venter hans venlighed til at bære frugt med, at foder manden.

Men det vigtigste: Hvordan er beslutninger, der træffes i samfundet? Det er vigtigt, fordi det adskiller sig fra, hvad der gøres i de vestlige samfund.

I fællesskabet pointen er for samfundet, individet som individ har ingen forståelse, hvis samfundet får sin værdi og betydning.

Naturen bliver meget vigtig og respekteret og plejes og aldrig vælge noget, hvis denne beslutning skader eller forstyrrer den normale udvikling af denne. Så beslutninger træffes ved konsensus, som de fleste der, eller mindretal, hvis ikke alle er overbevist om, at en sådan afgørelse blev gjort til den vestlige verden, er inkonsekvent og umuligt at nå, men inden de samfund og en afgørelse er nået med det samfund, der hersker interesse for den enkelte, hvis ikke, om dette eller hint er bedst for hele samfundet. Og jo ældre de bliver vogtere af værdier samt bevarelse af naturen, som overføres via de sange, sunget ved hver fest.

Jeg tror, ​​jeg har tegnet et billede af, hvad jeg opfatter som SUMAQ Kausay fra mit samfund, hvor jeg boede og deltog i deres daglige beslutninger.

Túpac Isaac II
Juan Esteban Yupanqui Villalobos.
http://juanestebanyupanqui.blogspot.com

No hay comentarios: